Janus Pannonicus

Janus Pannonicus

Rendszerkeveredés: az MTA és a felsőoktatás

2020. április 15. - Desertus

 Az egyetemi előlépések – egy-egy szoros kivételtől eltekintve – az előző rendszerben és jelenleg is összefüggenek a tudományos minősítésekkel.

            A szocialista rendszer bevezetése előtt a magyar felsőoktatás és a tudományos fokozat megszerzése német mintát követett. A PhD és a habilitáció odaítélése az egyetem hatáskörébe tartozott. Ez utóbbi fokozat a professzori kinevezés előfeltétele volt. A II. világháború után Magyarország is áttért a szovjet típusú tudományos minősítésre, mindazonáltal meghagyva egy korábbról örökölt, igaz, jelentőségét illetően csorbított elemet. Bevezették a tudomány kandidátusa, illetve a tudomány doktora fokozatot, emellett megőrződött az egyetemi doktori cím, ami tehát nem fokozat, csupán a doktori cím viselésére jogosított fel. Ezzel a magyar megoldás sem a szovjet, sem a korábbról ismert német típusú, sem pedig az angolszász rendszerrel nem volt kompatibilis. A kandidátusi címmel egyébként is adódtak idehaza mókás helyzetek. A Szovjetunióban a kandidátusi fokozatot általában fiatal oktatók-kutatók szerezték meg, s váltak ezzel a tudományos munka jelöltjeivé, amit a kandidátus szó jelent. Nálunk nem egy esetben pályájuk derekán vagy már azon is túl lévő szakemberek, gyakran több tudományos monográfiával a hátuk mögött váltak kandidátussá, azaz jelöltté. A tudományos fokozatokat a TMB, a Tudományos Minősítő Bizottság ítélte oda, a megfelelő értekezés megírása és sikeres megvédése után. A TMB elvileg független intézmény volt, ám a gyakorlatban az MTA kebelén belül működött. Ezáltal az MTA befolyásolhatta az egyetemi pályafutást. Meg kell azonban hagyni, hogy a TMB olyan bizottságokat állított fel, amelyekben az akadémiai intézetek, illetve különböző egyetemek szakemberei vettek részt. Az opponenseket sem a jelöltek munkahelyéül szolgáló intézményekből választották, vagy ha igen, nem kizárólagosan.

            A rendszerváltozás után az ország első felsőoktatási törvénye arról rendelkezett, hogy az egyetemek visszakapják a – kandidátusi fokozat helyét átvevő – PhD-fokozat odaítélési jogát, s bevezették a habilitációt is, azaz egyfajta visszatérés volt a háború előtti, német mintájú rendszerhez. Ugyanakkor meghagyta – átkeresztelve – a tudomány doktora fokozatot, immár az MTA doktorává átnevezve. Az egyetemi tanári kinevezés feltétele a törvény szerint a PhD és a habilitáció megszerzése volt. Azaz az egyetemi előlépésekről a döntés az egyetemi szférába került (vissza).

            Érdekes módon idővel maguk az egyetemek kérték, hogy a professzori kinevezéshez írják elő az akadémiai doktor fokozat meglétét, vagy legalábbis az azzal egyenértékűnek tartható tudományos munkásságot. Az indok az volt, hogy a PhD és a habilitáció követelményrendszere felhígult. Az indoklás érthetetlen, hiszen az esetleges felhígulásért maguk az egyetemek a felelősek. Mennyiben támaszt magasabb követelményeket az akadémiai doktori cím odaítéléséért felelős bizottság, amelynek tagjai javarészt egyetemi emberekből állnak? Az igaz, hogy felhígulás volt tapasztalható az 1990-es években, amikor az egyetemek PhD-gyárakká váltak, a kívánt mennyiségű tudományos fokozattal rendelkező szakember „előállítása” érdekében a korábbi kisdoktori (egyetemi doktori) címet – és nem fokozatot – kapott munkatársait szakmányban minősítette át PhD-sre, nagyon gyakran érdemi tudományos teljesítmény nélkül. Valamint többen panaszkodtak arra is, hogy a habilitáció megszerzése sem támaszt komoly követelményeket – kéz kezet mos alapon. De, ismétlem, mindezért maguk az egyetemek a felelősek.

            Ezzel kapcsolatban jut eszembe egy beszélgetés az 1980-as évek második feléből. A változás szelét érző egyetemek, vagy legalábbis néhányuk, akciót indítottak, hogy az egyetemek legalább az – akkor még kandidátusinak nevezett – fokozat odaítélési jogát kapják meg. Az ELTE akkori rektora körlevélben fordult az ELTE-n dolgozó akadémikusokhoz, véleményüket kérve. A kérdésről beszélgetve a Bölcsészettudományi Kar egyik akadémikus professzorával az derült ki, hogy a professzor nem értett egyet a javaslattal mondván, hogy az egyetem alkalmatlan a tudományos fokozat odaítélésére. Megkérdeztem, mire alapozza ezt. Akkor az MTA tagságának egynegyede az ELTE professzora volt. Miért kell átmenned – kérdeztem – a Münnich Ferenc (ma Nádor) utcába – azért, hogy döntsél valakinek az alkalmasságáról, miért nem tudod ezt megtenni az egyetemi dolgozószobádban. Erre, persze, nem kaptam választ. Valószínűleg sok más akadémikus is hasonlóan gondolkodott, mert az – amúgy teljesen ésszerű – akció hamvába hullt. Miközben csak annyit kellett volna tenni, hogy kikötik, a tudományos fokozatra pályázó alkalmasságát elbíráló bizottság és az opponencia tagjai nem lehetnek kizárólag a jelölt munkahelyének munkatársai – ahogy ezt a TMB esetében is láthattuk.

            Ma Magyarországon megint rendszerkeveredés van, mert az egyetemi doktori címet ugyan eltörölték, de a PhD és a habilitáció mellett megmaradt a korábbi tudományok, ma az akadémia doktora fokozat, amely egyre nagyobb szerepet játszik a professzori kinevezésekben. Már megint nem vagyunk összevethetők a külföldi rendszerekkel.

            Ezzel a gyakorlattal az akadémia a felsőoktatási hálózattól jogilag független, bár azzal tudományos téren együttműködő intézményként befolyásolja a felsőoktatási intézmények „káderpolitikáját”. Meglátásom szerint az akadémia az akadémiai doktor fokozat megszerzését csak az akadémikusi tagság előfeltételeként írhatja elő.

            A vegytiszta megoldás az volna, ha az akadémia tudósokat tömörítő civil szervezetként működne, és tagjai megtiszteltetésként értékelnék a tagságot, ám ezért nem járna nekik semmiféle juttatás, mint ahogy nem kellene az akadémiai doktorokat sem a jelenlegi formában dotálni. Erre a gyakorlatra sok példát idézhetünk a világ számos országából. A különböző akadémiai tiszteletdíjak összegét a felsőoktatási és kutató intézmények támogatására lehetne fordítani.

A bejegyzés trackback címe:

https://pannonicus.blog.hu/api/trackback/id/tr2215612154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Géki 2020.04.27. 18:23:43

Pusztay Jánosnak!
Pusztay János: Az „ugor‒török háború” után:
„Horvát István történész, az Országos Széchényi Könyvtár őrzője, a pesti egyetem tanára, 1825-ben megjelent művében (Rajzolatok a Magyar Nép Történetéből) kijelenti, hogy a világ legősibb népe a magyar, s ettől származik minden más nép. „Pözsög a Szentírás mindenféle régi magyar nevektől”, pl. Mózes, Simon, Áron. De akár Ádám, aki mint a neve is mutatja, Ad-ám, ti. almát Évának. Vagy Babilon, ami nem más, mint Bábolna, Karthágó pedig Kard-hágó. Ilion tulajdonképpen Ilonka-vár, Stockholm pedig nem más, mint Istókhalma.” - (Budapest, 1975: 16.)

Egy régi újság került a kezembe, a Magyar Hírlap 1930. szept. 7.-i száma, amelynek 18. oldalán ez olvasható: „Horváth István volt a történetíró és nyelvész, aki ‘Rajzolatok a magyar nemzet legrégibb történelméből’ című művében azt akarta bebizonyítani, hogy a világ teremtésekor már Ádám és Éva is magyarul beszéltek.” De nemcsak ebben a 30 év előtti lapban, hanem azóta is sok másban közre került és számtalan ember szájából elhangzott és hangzik ez az állítás. Pedig Horvát István idézett, 1825-ben Pesten megjelent könyvében, amit sokszor átolvastam, Ádámról és Éváról egyetlen szó sincs, mégkevésbbé ezeknek a magyarsággal való bármilyen összefüggéséről. Kétségtelen tehát, hogy sem a régi, sem a mai ilyen írók Horvát István könyvét nem is olvasták, hanem csak üres szóbeszéd után ismétlik állításukat.
De nincsen Horvát könyvében a neki tulajdonított nevetséges szószármaztatásokból egyetlen egy sem, tehát minden csak alaptalan és rosszakaratú ráfogás volt, amit ellenőrzés nélkül, felelőtlenül fecseg még ma is igen sok ember. - (Magyar Adorján: Fáklya, 1962 május/június -Horvát István)

Én nem vizsgáltam át Horvát hagyatékát úgy, mint Magyar Adorján – de azt gondolom, hogy jelen témához azt nem is kellett. Nevezetesen azért nem kellett, mert, hogy a Biblia olyan közös kincse az emberiségnek, és főleg a keresztény embernek, hogy egy ilyen etimológiát soha senki nem írna le. (Már pedig úgy tudjuk, hogy Horvát István keresztény ember volt.) Az „első bűn” történetét, még a művelt, nem keresztények is ismerik, de a keresztények közül még azok is, akik még írni, olvasni sem tudnak, de akik tudnak, azok ezt olvashatják a Bibliában:

„Es látá az asszony, hogy jó az a fa eledelre s hogy kedves a szemnek, és kívánatos az a fa a bölcsességért: szakaszta azért annak gyümölcséből, és evék, és ada * vele lévő férjének is, és az is evék.” - ( Mózes I. 3.6 )

Bármennyire is régies ez a szöveg, annyira talán még sem, hogy ne lenne belőle egyértelműen kivehető, hogy Ádám, nem nyújthatta Évának az almát, mert, hogy a kígyó képében megjelenő Ördög, Évát kísértette meg először, Éva szakította azt le, Éva evett belőle először, és Éva kínálta meg azzal, a vele lévő férjét. Hogy miért olyan fontos ez… arról Pál apostolnak Timótheushoz írt első leveléből értesülhetünk:
„És Ádám nem csalattatott meg, hanem az asszony megcsalattatván bűnbe esett.” - (PÁL 1. Levele Timotheushoz 2.14)

Nincs az a keresztény férfi és nő, aki ne tudná, hogy az asszony - e vétkéért kapta a büntetést, hogy kínban és vérben kell megszülnie gyermekét.

„Az asszonynak mondta: Felette igen megsokasítom viselősséged fájdalmait, fájdalommal szülsz magzatokat, és epekedel * a te férjed után, ő pedig uralkodik rajtad.” - (Mózes I. 3.16)

„Mindazáltal megtartatik a gyermekszüléskor, ha megmaradnak a hitben, és szeretetben és a szent életben mértékletességgel.” - (PÁL 1. Levele Timotheushoz 2.15)

Ez olyan alapvető erkölcsi tanítás, és a keresztényi életnek oly alapvető életviteli elve, a keresztény férfi – nő viszonynak olyan alapvetése, hogy ezt a történetet fordított szereposztással előadni, teljességgel lehetetlen. Nincs az a „tudományos érdek” nincs az az „etimológia” amely képes volna arra, hogy rávegye a keresztény férfit, hogy magára vegye az asszony bűnét.

„És monda az ember: Az asszony az kit mellém adtál, ő ada nékem arról a fáról, úgy evém.” - (Mózes I. 3.12)

Hogy ezt a „fordított szereposztást” még Ön sem vette észre ( sok-sok más „szakemberrel egyetemben – Sőtér István, Tótfalusi István, Soós István, Erős Vilmos, Klíma László, Kálmán László, Fejes László ) azt én a magam részéről nem igen tudom másnak betudni, mint a Horvát István iránti mérhetetlen rosszindulatuknak és elvakult gyűlöletüknek. Ilyen „hibát” csak akkor vétünk, és csak akkor nem veszünk észre, ha egyrészt „minden áron hinni akarjuk” azt, amiről írunk (Horvát ostoba etimologizáló, délibábos nyelvészkedő) és azt „minden áron, és minden körülmények között és ellenére bizonyítani” akarjuk.

A másik bizonyíték persze, arra, hogy Ön soha nem olvasta Horvátot, az, hogy Horvát fő művének a „ Rajzolatoknak”… a címe helyesen - Rajzolatok a magyar nemzet legrégiebb történeteiből – nem pedig az, ami az Ön könyvében szerepel.

GéKI
süti beállítások módosítása