Janus Pannonicus

Janus Pannonicus

A lappincsmadár

2019. december 15. - Desertus

A lappincsmadár

Hád am’mëg úv’vuót, hoty sűdüő koromba a zöregapámma emëntem szántanyi. Em’miég a tiéeszës üdőg elöd vuót, amikor a zöregapámnag miég vuótak sziép lovaji, a Csillag mëg a Huóka, mëg tehenyei, mëk hát füődjö is, több tagba a csepregi határba. Ëccë mëntünk a lovaskocsiva az ëggyik füődre, a szüőlüőhëgy alá, szántanyi. A zöregapám lëálitotta a szekeret a füőd füősüő viégibe, az uósuó viégibe mëg ëp’patak folt. Ién a szekiérën loptam a napot, az öreg mëk fokta ja zekeszarvát, osztá mënt a luó után, lë a patakig mëg vissza. Ëccë csag látom ám, hogy az öreg hajadonfüőtt gyün az eke mögött. Merhogy üő mindiég kalabba szántott. Mëg fejiér ümögbe. Akko láttam, hogy a homloka füősüő felë ollan vuót, mind a halott fenekë, ollan fejiér. Az uósuó felë mëg, mind a niégus. (Remilem, sënkit së siértëg mëg evve a szuóva. Akkoriba miég nëm vuót piszi besziéd.) Hád látom ám eszt a kiétfelié föstött homlokát, osztá kiérdëm, hun a kalaptya. Aszongya, kisunokám, foktam nekëd lappincsmadarat, av’van a kalap aladd a füődön. Gyere csag, oszt fogd mëg, de ovatossan, nëhogy eröpüllön. Örűtem erössen, hon’nekëm lësz lappincsmadaram, amirü persze asse tuttam, mëllen. De ollan iérdekes, sziép vuót a nevë. Odasettenkëttem a kalapho, ami ott feküdd a brázduóba. Ovatossan mëgemētem a kalap karimáját, benyútam a kalap alá, osztá iérëztem, hov’valami meleg van bennë. Mëgmarkútam, hogy enë röpüllön. Osztá csag akkó vëttem iészre, hogy a lappincsmadár nëm más, mind ëf’friss luócitrony. Miég juó, hoty közē vuót a patak, mëg tuttam mosnyi a kezemet. Hád illen muókázs embër vuót a zöregaoám.

Na maj miég foltatom.

A bejegyzés trackback címe:

https://pannonicus.blog.hu/api/trackback/id/tr2515352158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Géki 2019.12.16. 11:16:13

Tisztelt Pusztay Úr!

Én az a Kovács István vagyok, aki az e-nyelv.hu oldalon már megszólította Önt néhány alkalommal.
Tiszteletben kívánom tartani azt, hogy Ön ezen az oldalon nem kíván válaszolni a kommentekre.
Mivel azonban én már néhányszor megszólítottam Önt, szeretnék lehetőséget adni, arra hogy válaszolhasson.

finnugrizmus.blog.hu/

Ezt a linket megnyitva ( én is nem oly régen nyitottam ezt a blogot ) olvashatja azt a bejegyzést, amelyet az ÖN cikkei alapján fogalmaztam meg.
Úgy érzem tisztességesnek, ha felajánlom a válaszadás lehetőségét.
Ezen az oldalon nyíltan és kendőzetlenül szeretnék beszélni a nyelvrokonság és néprokonság kérdéseiéről.
Önnek természetesen joga van nem válaszolni, én viszont kötelességemnek éreztem felhívni a figyelmét, és lehetőséget biztosítani Önnek.

Tisztelettel:

Kovács István ( GéKI )
süti beállítások módosítása